Tallinnas on muutunud piletikontrollisüsteem mõistlikumaks

Sõitsin täna üle pika aja trammiga, ning minu üllatuseks oli minuga trammis ka MUPO. Tellisin endale siis kähku id-pileti ära, et vältida hilisemaid vaidlusi. Mul oli id-piletiga hiljuti intsident, kus pilet aktiveerus pisikese hilinemisega ja mille peale mind kontrolliv MUPO noomis, et pilet peab aktiveerima enne bussi sisenemist. Võttes endale eeskujuks need sõnad, tegin ka trammis nii, nagu oli nõutud. Peab tunnistama, et seekord ma piletit peatuses jällegi aktiveerida ei jõudnud, vaid tegin seda siis, kui märkasin MUPOT kui enda kaasreisijat. Üldiselt oli kõik rahulik kuni ülejärgmise peatuseni. Siis tuli MUPO ametnik inimesi kontrollima, nõudes neilt sõiduõigust tõendavat dokumenti.

Võtsin siis minagi oma id-kaardi välja ja pannes korraks ennast nende olukorda mõeldes kui jube võib olla sõita kahekesti paarilisega (tol korral oli neid siis kaks) trammis, kus sind ümbritseb tohutu rahvamass ja kes võib sulle igahetkega virutada silma alla sinika. Mõeldes kergendatult, et mul on pilet olemas, sirutasin oma id-kaardi välja, et lasta MUPOl see lugejast läbi tõmmata ja kontrollida pileti kehtivust. Mul oli juba tol hetkel pilet aktiivne kuskil paar minutit, nii et neil ei oleks olnud enam õigust minu peale häält tõsta. Isegi tookord, kui ma sõitsin ühistranspordis ja kui ma jõudsin veel viimasel hetkel pileti aktiveerida enne kui MUPO minuni jõudis, suhtus too ametnik minusse mõistvalt sest ma püüdsin üpriski veenvat muljet jätta, nagu “ma poleks Tallinna elanik, kes pahaaimamatult eksleb Tallinna transpordis”.

Minu kõrvaloleval kaasreisijal aga paraku nii hästi ei läinud, sest temal pilet puudus. Mõeldes, et MUPOde esimene reaktsioon on selle peale maha ja trahv, siis seekord see minu üllatuseks nii ei olnud, kuigi ma salamisi mõtlesin, et mismoodi see naisterahvas selle mehega toime tuleks, kui teda tuleks utsitada sinna bussi või sundida sõitma lõpp-peatusse koos MUPO ametnikuga ja seal siis trahi talle tehakse. Seda ilmselt ühel naisterahval teha oleks üskinda ilmselt raske, sest mõeldes varasemaid kogemusi, mis MUPO ja kaasreisijate vahel on toimunud, siis see oleks üks suur katsumus olnud. Kui minu kõrval istuv meessoost kaasreisija teatas, et tal piletit pole, siis MUPO reageeris sellele selliselt, et palus tollel meesterahval lihtsalt maha minna, mida mees muidugi ei teinud. Ehkki ta oli nii viisakas ja vabastas minu kõrval oleva koha, ei läinud ta sugugi järgmises peatuses maha.

Siinkohal on hea mainida, et inimest ei aita ükski vits, isegi kui talle tuldakse vastu sellega, et palutakse lihtsalt maha astuda järgmises peatuses, ilma et trahvi teeks, ei ole isegi see piisav mõjuvahend piletita sõitja korralekutsumiseks.

Ma olen koguaeg mõelnud, et trahvimine on olnud üks suur inimeste hirmutamine ja ülekohus, sest kui minul jäi ükskord pilet tellimata ja eelnev lõppes kõigest mõni tund tagasi, ei antud mulle ometigi armu ning paluti koheselt maha tulla ja trahvi vormistama minna.

Mis me siis veel räägime lihtsalt maha tulemisest?

Piletikontrollimise süsteem on küll Tallinna transportides muutunud pisut mõistlikumaks, kuid inimesed sellega küll mitte. Ma küll ei väida, et kõik oleksid sellised hooletud ja ülbed, aga enamus küll. Isegi see, kui inimest palutakse maha minna, käib nii mõnelegi üle jõu ja põhimõtete vastu.

Hiljem kõike seda analüüsides ja selle üle mõeldes jõudsin järeldusele, et inimesi on erinevaid. Keda selline asi jätab külmaks, keda mitte. Näiteks minu isiklikust seisukohast on küll selline süsteem igati inimlikum, kui eelmine, aga inimesed selletõttu inimlikumaks ei muutu, kui neile isegi vastu tuldakse.

Ülbus ja hooletus on paraku meie ühiskonnas juba igapäevane nähtus. Mind isiklikult motiveeriks praegune süsteem vägagi palju, sest inimlikkusel on minu elus suur mõju. Ma saan suhtuda hästi ainult neisse, kes suhtuvad minusse hästi. Samamoodi saan olla inimlik nende vastu, kes on minu vastu inimlikud. Kui ma ostan transpordi pileti, siis paratamatult tekib mul rahulik tunne. Mitte ainult selle pärast, et mul on pilet olemas ja ma ennetan sellega probleeme MUPOdega, vaid ma olen rahul ka sellega, et ma maksan palka neile, kes on töötanud välja inimeste heaks vastavad plaanid, mis suurendaks turvatunnet ja inimeste heaolu.

Ma ei pea küll ennast seadusekuulekaks, kuid enamus asju, mis on ühiskonnas ette määratud, tuleb täita ja kui need on vastavuses heade tavadega, siis on neid ka parem ja rõõmsam täita.

Lisan ka pisikese tsitaadi EPL artiklist, mis puudutab sõiduõigust tõendava dokumendi kontrollimise uut süsteemi.

Urmas Jaagant, toimetaja 06. oktoober 2010 13:49

“Kuna tipptundide ajal on ühistranspordi sõiduõigust tõendavate dokumentide kontroll peatuste vahel sõitjatele aeganõudev ja tülikas, muudavad munitsipaalpolitsei kontrolörid sõidujäneste püüdmise taktikat, teatas Tallinna linnavalitsus.

MUPO direktori Kaimo Järviku sõnul alustavad lisaks peatustevahelist lauskontrolli teostavatele MUPO ekipaažidele tööd ka erariietes piletikontrollid, kes sõidavad trammis, trollis või bussis kaasa ja vajadusel kontrollivad sõiduõigust tõestavate dokumentide olemasolu.

„Meie eesmärk on juba eos likvideerida sõiduparasiitide mõtteviis, mis lubab neil häbenematult maksumaksjate rahakoti peal vegeteerida,” sõnas Järvik.”

Leave a comment

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga